Dec 9, 2013

Aku mula

Tengah aku cuba cari ilham, aku dah tahu apa yang aku nak jadi. Aku kena menulis, menulis tentang semua benda yang jadi kat depan mata aku. Best tak best belakang kita, orang nak baca ke tak nak baca itu dia punya fasal. Yang penting kena jujur, bak kat Brader Lobo.

Menulis tak payah bahasa tinggi pun tak apa sebenarnya. Janji ada benda yang kita nak sampaikan dan dengan harapan ia sampai. Sampai. Aku kena mula dari rumah. Aku nak ceritakan tentang kampung aku atau dari tempat aku belajar atau tentang makwe aku yang cun.

Aku dah baca buku KA+WAH tulisan Pipiyapong yang diterbit oleh Sindiket Sol-Jah. Tulisan dia bukan tinggi mana pun, tapi idea power dan kelakar tahap tapir. Itu sebenarnya yang membuatkan aku nak sangat menulis. Cara Indie, santai dan bersahsiah.

Aku pun dah baca buku Pendek Mabuk Gila tulisan AKAB yang diterbitkan oleh NEon Terbit. Penulisan Indie yang berkisarkan tentang kehidupan dia sehari hari. Nothing less, nothing more. Tapi buah fikiran 'deme' hebat la. Tak ada benda yang mengarut sangat dan kena dengan suasana sekarang.

Aku dah mula menulis ni, aku dah mula.

"Akim, tolong mak beli santan" suara dari dapur sayup.

Aku melangkah meninggalkan bilik dengan tulisan yang kabut.

No comments:

Post a Comment