Dec 16, 2013

Berkhatam


Kiranya seronok sungguh masa tu, aku ingat lagi. Lepas UPSR aku naik ke tanah besar (Kuala Besut) utnuk menjalani kehidupan macam orang bandar. Ada kereta motor, duduk rumah tepi sawah- tak sawah pun, macam padang banyak lalang.

Esoknya pak sedara aku datang depan rumah dah siap dengan kain pelikat dan baju selai. Aku naik hairan, pelik dan sedikit terkesima. Dia suruh aku basuh muka, gosok gigi dan tak payah mandi. Nampak macam dalam kesulitan dan hendak cepat, tapi yang rahsia tetap rahsia. Puas aku membuka semula fail lama dan apa yang sebenarnya sedang berlaku. Tiba tiba terbuka dalam folder baru tiga minggu lalu, perkataan 'bersunat'. Woi !

Aku buat kool je, masa tu aku dah lewat sebenarnya, orang lain seusia dengan aku dah lama sunat. Dah puas tepuk lutuk, katok lutut dengan tempurung. Aku je yang lambat.

Setelah lama dalam bilik bedah, akhirnya aku keluar dengan muka tenang. Tak ada bayang bayang yang hendak aku titiskan air mata. Sangat cool dan berwawasan. Sehari lepas aku bersunat, esoknya terus aku dibawa balik. Rupanya ini adalah secebis konspirasi mak aku dan pak sedara aku.

Nak balik kampung satu hal, nak naik bot. BUkan naik bot tu masalah bagi aku. Tapi memandangkan sudah masuk bulan 12, maka suasana laut pun bertukar masam. Lagi aku kena hadap kemasaman air laut tu dua jam atas bot kayu.

Lebih kurang 2 minggu lepas tu, sudah ada bait bait yang menandakan yang aku dah sembuh. Setelah aku rendam tubuh dalam besen besar bapak. Dalam tu mak aku dah siap sediakakn mandian wap, dan celupan tubuh dalam air panas. Tapi bukan iar panas saja, diletakkan juga serbuk teh (tanpa gula). Dalam air teh o kelat tu aku rendam tubuh dan buang balutan. Perasaan masa tu hanya aku dan Allah Taala saja yang tahu. Macam orang kena tembak masa perang, macam orang patah seribu, sakit bisanya lagi sakit dari orang putus cinta. Haaa, wa cakap lu.

Lepas dah kering semua, adegan yang akan jadi lain dari orang lain ialah proses mencuci 'kuping'. Aku kena mandi air laut, kena mandi. Memang ada la perasaan takut. Takut pedih. Lepas tu ada orang tua cakap, lepas 'kuping' tu semua dah tertanggal. Akan ada ikan ikan kecil datang memakan. Silap hari bulan dia silap makan. Aku dah cuak dan sedikit terkesima. Tapi aku masih cool.

Dalam proses tu semua, petua yang aku paling tak boleh nak diterima akal ialah. Si pesunat tu kena tunjuk kepada orang untuk cepat sembuh dan mengurangkan sakit. Semua orang yang nak tengok aku bagi. Murah betul hati aku masa tu. Tanpa sedikit rasa malu, walaupun sekelumit.

No comments:

Post a Comment