Sep 12, 2013

Muzik dan Perang.

Muzik dan perang.

1967 - Era Pop Yeh Yeh telah menular ke seluruh dunia, semua negara menerima baik irama ini sehingga menjadi satu gencatan pembudayaan yang sangat dasyat sehinggakan bangsa India yang paling kuat pegangan budayanya pun tewas. The Beatles, Rolling Stone adalah antara yang paling menonjol.

1970 - Mereka menghantar lagi dengan Hippies / Woodstock, masa ni semua rambut panjang. Seluar pun ketat ketat. Band-band seperti Led Zeppelin, The Byrds, Iron Butterfly mula menceroboh satu satu negara dan pendengaran masayarakat dunia.

1980 - Masuk lagi irama Rock. Semua orang seluar ketat dengan baju serabai. Dengan kasut Aliph dan muzik ini juga diterima baik sehinggakan dikatakan era muzik yang paling menonjol dan dapat diterima sehingga kini. Kesannya kuat semacam kesan candu dan dadah yang disalurkan dalam zaman ini.

1990 - Zaman ini adalah selang masa dimana irama Rap mula dikenakan. Semua pakai seluar besar, baju besar. Menggantung rantai sampai ke paha. Semua kena virus ini. Bukan di Malaysia, tapi seluruh masyarakat dunia terkena tempias ini.

2000-  Masuk era millennium  ni aliran baru diperkenalkan. Indie/ Underground diperkenalkan. Semua tangkap leleh dan lagu pun nak tak nak je nyanyi.

Tahukah anda kerangka masa ini adalah senjata paling mudah dan tidak mematikan nyawa pun. Tapi dicelahan kerangka masa ini adalah detik detik hitam dimana berlaku penindasan ke atas umat Islam di Palestin. Orang dah tak fikir fasal Yahudi, fasal negara Israel yang menyerang Palestin. Semua sibuk dengan muzik. Belum tahan untuk senjata kimia, senjata muzik pun kita dah kalah.

"Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu memberitahukan, bahwa sesungguhnya Dia akan mengirim kepada mereka (orang-orang Yahudi) sampai hari kiamat orang-orang yang akan menimpakan kepada mereka azab yang seburuk-buruknya. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksa-Nya, dan sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(QS: Al-A'raf Ayat: 167)


Idea asal : Ustaz Kazim Elias (Bagaimana Yahudi Menipu Kita)

No comments:

Post a Comment