Jul 20, 2013

Balada Pemuzik Jalanan

Assalamualaikum..

Cerita di jalanan, tidak banyak yang aku tahu. Dan aku buntu. Aku nak mengikut mereka berbagi makan pada masyarakat Melayu aku yang tinggal di jalanan. Apalah kiranya makna di sebalik tulisan yang aku tulis sedang aku tidak ada sekali.

Apa yang aku tahu, mereka tidur hanya berselimut embun, sejuk pagi sampai ke tulang sum-sum. Berbumbung kaca langit, memang indah jika berbintang, kalau hujan ? Hanya berlantaikan simen, bangunan usang. Gelap semacam gua.

Berfikir panjang aku nak menulis, bimbang jadi angan yang semacam bermuka muka. Mereka semua turun padang aku dibilik hanya menaip. Dan sebenarnya aku bukanlah siapa siapa atau suatu keperluan. Kalau boleh biar aku menghulur tangan. Aku takut jadi macam hipokrit, terlalu plastik. Sebab aku yang sepatutnya bawa beg plastik. Ini nasi, kita sahur.

Kenapa bila orang nak buat, baru aku sibuk nak menulis. Tak. Aku dah lama nak jadi macam mereka. Turun padang memberi bakti. Mereka macam askar la turun berjuang. Ingat semua orang nak jadi askar ?

Tulis panjang panjang pun bukan ada makna, aku cuma nak jadi macam mereka.

No comments:

Post a Comment